KUTSAL AİLE
ALMAN
İDEOLOJİSİ [FEUERBACH]
KAPİTALİZM ÖNCESİ EKONOMİ BİÇİMLERİ
FELSEFE METİNLERİ
KOMÜNİST MANİFESTO VE KOMÜNİZMİN İLKELERİ
GOTHA VE ERFURT PROGRAMLARININ ELEŞTİRİSİ
SÖMÜRGECİLİK ÜZERİNE
ANARŞİZM ÜZERİNE
DİN ÜZERİNE
DOĞU SORUNU [TÜRKİYE]
SEÇME YAZIŞMALAR 1
SEÇME YAZIŞMALAR 2
YAZIN VE SANAT ÜZERİNE 1
YAZIN VE SANAT ÜZERİNE 2
KOMÜNİST PARTİ MANİFESTOSU
BASIN SÖYLEŞİLERİ
SÜRGÜNDEKİ BÜYÜK ADAMLAR
NÜFUS SORUNU VE MALTHUS
SEÇME YAPITLAR
1
SEÇME YAPITLAR 2
SEÇME YAPITLAR 3
KADIN VE AİLE
İŞÇİ SINIFI PARTİSİ ÜZERİNE
|
MARX - ENGELS - LENİN
KADIN VE AİLE
GİRİŞ
JOACHIM
MÜLLER
MARX, Engels ve Lenin'in,
devrimci işçi sınıfının kadının özgürleşmesi ve hak eşitliğinin
gerçekleşmesi için savaşımı ve tarihsel sorumluluğu üzerine bildirdikleri,
ölçülmez değerdedir. İşçi sınıfının devrimci güçleri, partilerinin
önderliğinde, marksizm-leninizm klasiklerinin düşüncelerini her zaman
kılavuz edinmelidirler. Böylelikle, sömürüye, ezilmeye ve savaşa karşı
uğraşın çetin problemlerini ve kapitalizmden sosyalizme geçişin karmaşık
sorunlarını altetmeye güç yetirebilir hale gelirler.
Karl Marx ve Friedrich
Engels, işçi sınıfının kapitalizmi yıkma ve ona bağlı olan insanın insanı
sömürmesine son verme, işçi sınıfının politik iktidarını kurma ve bütün
çalışanları sosyalist toplumu kurma ve geliştirme savaşımına yöneltme
tarihsel özel-görevini açıkladılar ve gerekçelendirdiler. Marx ve Engels,
işçi sınıfının bu tarihsel özel-görevine kadının özgürleştirilmesini ve
tam hak-eşitliğinin gerçekleştirilmesini de kattılar. Marx ve Engels, 1845
Şubatında çıkan ilk ortak yapıtlarında, Kutsal Aile ya da Eleştirel
Eleştirinin Eleştirisi'nde, proletaryanın kendini özgürleştirebile-ceğini
ve özgürleştirmesi gerektiğini ve bununla aynı zamanda burjuva toplumun
bütün gayri insani yaşam koşullarının ortadan kalkacağını öğrettiler.
Lenin'in —tarihsel materyalizmin en derin ve en önemli önermelerinden biri
ola-rak nitelendirdiği— yığınlar insanlık tarihinin gerçek yaratıcılarıdır
bilgisi de buna bağlıydı. Marx ve Engels, yığınlara, kadınları, ütopik
sosyalist Fourier'nin kadının kurtuluşunun aynı zamanda genel kurtuluşun
doğal ölçüsü olduğu düşüncesini kattılar.
1848 Şubatında, burjuva
devriminin öngününde yayınlanan Komünist Parti Manifestosu'nda Marx ve
Engels, modern sanayiin yalnızca yaşa ve cinse göre çeşitli giderlere
yolaçan emek araçları tanıdığını proletaryaya açıkladılar. Bununla,
proletaryaya, kendini yalnız erkekleri içermeyen bir sınıf olarak
kavramanın yolunu gösterdiler. Uluslararası İşçi Birliği, Marx ve
Engels'in etkisinde, kadın için demokratik haklar sorunuyla ilgili
kararlarında büyük titizlik gösterdi. Bunun üzerine Engels, 1884'te,
ailenin ve kadının toplumsal konumu ve gelişmesi sorununda önemli
açıklamalar içeren Ailenin, Özel Mülkiyetin ve Devletin Kökeni adlı ünlü
yapıtını ortaya koydu.
Engels'in, ana amacı marksist
devlet teorisinin ayrıntılı gerekçelerini vermek olan bu çalışmasını,
Lenin, modern sosyalizmin temel yapıtlarından biri olarak niteledi. Lenin,
bu yapıtın, devrimci işçi sınıfının kadının özgürleşmesi uğruna savaşımın
teorik temellerinin sağlamlaştırılması için taşıdığı ilkesel anlamı, bu
teorik temellerin, emperyalizme kerte kerte geçişte kadınların üretim
sürecine pek büyük ölçüde katılmalarıyla ivedi bir kavrayışı
gerektirdiklerini de kesinlikle gözönünde tuttu.
Friedrich Engels, Ailenin,
Özel Mülkiyetin ve Devletin Kökeni'nde, bu klasik yapıtta, ailenin
gelişmesini ilk olarak tarihsel materyalizmin görüşü açısından
inceleyerek, Karl Marx'ın bir vasiyetini yerine getirdi. Bununla, aynı
zamanda kadının tarihte ortaya çıkan ezilmesinin ekonomik temelini
açıkladı ve emek araçlarında özel mülkiyetin kaldırılmasını kadının
özgürleşmesinin ve hak-eşitliğinin gerçekleşmesinin önkoşulu olarak ortaya
koymayı başardı. Böylece Engels, Karl Marx'ın manevi kalıtının koruyucusu
ve tamamlayıcısı olarak, cinslerin tam hak-eşitliğinin sağlanmasına ve
yeni, sosyalist koşullara uygun, içinde karşılıklı saygının ve sevginin
erkek ile kadının tam hak-eşitliğiyle organik olarak geliştiği bir aileye
giden yolu gösterdi. Emperyalizm çağında marksizmi geliştiregiden, ve
proleter devrimin öngününde devrimci işçi sınıfını iktidarı kendi eline
almakta güçlendiren teorik bilgileri edinen ve yayan V. İ. Lenin, devrimci
proletaryanın dikkatini kadının tam hak-eşitliğini gerçekleştirmenin
pratik yanına kuvvetle çekti. Inés Armand'a mektuplarında, proleter ve
burjuva görüş noktalarının bu sorunda da karşıt olduğunu, ve aşksız
küçükburjuva-aydınsal-köylü, darkafalıca ve pis evliliğin, aşklı proleter
sivil-evlilikle karşılaştırılmaması gerektiğini açıkça gösterdi.
Genç Sovyet iktidarının en
sıkıntılı günlerinde, Lenin, "Büyük İnisiyatif" adlı ünlü çalışmasında,
kadının ezilmesine tümüyle son verilmesi sorununda büyük çaba harcadı ve
Sovyet iktidarının yeryüzündeki ilk proleter devletin varlığının daha ilk
yılında yapılanlarla övünç duymakta binlerce kez haklı olduğunu belirtti.
"Ama toprağı eski burjuva yasaların ve düzenlemelerin molozlarından ne
kadar çok temizlediysek, bunun yalnızca toprağın işlenmek için düzlenmesi
olduğunu, ama henüz toprağı işlemenin kendisi olmadığını o kadar iyi
anladık."
Marksizm-Leninizm
klasiklerinin kadın ve aile üzerine söyledikleri ve belirttikleri, onların
toplu yapıtının ayrılmaz bir parçasını biçimlendirir; bu toplu yapıtın
zenginliğini ortaya çıkarmak bizim için her zaman yeni görev oluyor.
JOACHIM MÜLLER
|